admin admin .

admin

دیوار سبز

Green wall به معنای ایجاد یک فضای سبز بر روی دیوار یا به صورت مستقل است. این ترکیب انگلیسی از دو واژه green به معنای سبز و wall به معنای دیوار تشکیل شده است. دیوار سبز با نام های دیگری مانند دیوار زنده، دیوارپوش سبز و Living wall هم شناخته می شود.

تاریخچه دیوار سبز
امروزه برای زیباسازی نمای ساختمان ها از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از این روش ها، گرین وال یا دیوار سبز است. استفاده از دیوارسبز در نمای ساختمان باعث می شود تا ساختمان جلوه ای سرزنده پیدا کند.

وقتی که پوششی از گیاهان بر روی نمای ساختمان قرار می گیرند، حس حیات و زندگی را به افراد القا می کنند. مهندسین در طراحی دیوارسبز از گیاهان مختلفی استفاده می کنند. ایران دارای شرایط جغرافیایی متفاوتی است و گیاهان متنوعی در آن رشد می کنند.

اجرای طرح دیوارسبز طرفداران زیادی دارد. این طرح نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایفا می کند. برای مثال دیوار سبز شیراز تاثیر زیادی بر پاکیزگی هوای شهر داشته است. در پیاده سازی این طرح از دو روش طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

به کار بردن گیاهان در طراحی نمای ساختمان ها علاوه بر زیبایی و پاکیزگی هوای شهرها، تاثیر زیادی بر روحیه مردم دارد. این امر باعث می شود تا مردم کمتر درگیر دغدغه های شهرنشینی شوند و آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنند.
تاثیر دیوارسبز بر زیبایی
امروزه برای زیباسازی پارکینگ های عمومی، ساختمان ها، فروشگاه ها، ایستگاه های وسایط نقلیه عمومی، دیوارهای دو سمت خیابان ها و نیز برای ساختمان پارک ها از دیوارسبز استفاده می کنند. این امر باعث زیبایی بصری در محیط می شود و ظاهر سخت و سرد ساختمان ها را تبدیل به ظاهری سرسبز و زنده می کند. این مسئله تاثیر مثبتی بر روح و روان ساکنان شهرمی گذارد و استرس و اضطراب زندگی را کاهش می دهد. برای مثال اجرای دیوار سبز در مشهد کمک بزرگی به زیبایی چهره شهر نموده است.

وجود این دیوارها در شهرها در زیباسازی چهره شهر تاثیر بسزایی دارد. همچنین می توان از این دیوارها برای پنهان کردن قسمت هایی که فاقد زیبایی هستند، استفاده کرد. برای مثال برای مخفی کردن انبارها، تجهیزات مکانیکی و بخش سرویس می توان از دیوارسبز کمک گرفت.

برای زیباسازی قسمت های داخلی ساختمان هم می توان از گرین وال استفاده کرد. در فضای اتاق می توان از گیاهان گلدار و رنگی استفاده نمود. با توجه به اینکه این سازه عمودی است فضای قابل توجهی را اشغال نمی کند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۳:۴۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)