admin admin .

admin

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

تسمه ها، دیسک و صفحه گرفته تا روغن موتور، فیلتر روغن و لنت‌ها جز این قطعات هستند. زمان تعویض برخی از مهم‌ترین لوازم مصرفی خودرو عبارتند از:

• روغن موتور
روغن موتور یا روانکار یکی از قطعات مصرفی است که وظیفه اصلی آن آب‌بندی، خنک‌سازی، پاک‌کنندگی و روان‌کاری می‌باشد. این قطعه جهت کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی موتور ماشین که در تماس با یکدیگرند، کاربرد دارد. روغن موتور بعد از مدتی کارکرد، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

مهم‌ترین خاصیتی که به مرور زمان در روغن موتور از بین می‌رود، ویسکوزیته یا غلظت روغن است. بعد از مدتی غلظت روغن موتور بیشتر می‌شود. زیرا تمام ذرات و ناخالصی‌های درون اجزای موتور را به خود را جذب کرده و عمل خنک‌سازی و روان‌کاری قطعات را به خوبی انجام نمی‌دهد. در نتیجه فشار زیادی به مجموعه پیشرانه خودرو وارد شده و بالا رفتن دمای قطعات، اصطکاک آن ها و از کار افتادن موتور ماشین را در پی دارد.

تعویض به موقع روغن از آسیب رسیدن به قطعات متحرک موتور جلوگیری می‌کند. بوی سوختگی روغن موتور، دود اگزوز، سیاه شدن بیش از حد روغن، رقیق شدن آن و از دست دادن خاصیت چسبندگی، روشن شدن چراغ تعویض روغن و افزایش صدای موتور از علائم به پایان رسیدن عمر مفید روغن موتور هستند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو بین پنج هزار الی ده هزار کیلومتر است. در هر سرویس لازم است که فیلتر روغن، فیلتر هوا و کابین نیز تعویض شوند. به ویژه فیلتر هوا و روغن حتما در هر سرویس موتور باید تعویض شوند تا پیشرانه کارایی مطلوب خود را حفظ نماید.

ضمنا فیلتر بنزین بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر عوض گردد تا کیفیت سوخت‌ رسانی به موتور دچار افت نشود. وضعیت خودروها با یکدیگر تفاوت دارد و نیاز به تعویض روغن در هر نوع متفاوت است اما حتما در هر ۵۰۰۰ کیلومتر وضعیت روغن موتور را بررسی نموده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن کنید.

• روغن فرمان هیدرولیک
شنیدن صدای خاص زمان چرخاندن فرمان خودرو به معنای از دست رفتن کیفیت روغن هیدرولیک یا کاهش میزان آن در مخزن مربوطه می‌باشد. روغن فرمان هیدرولیک نیز مانند دیگر روغن های موجود در خودرو به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بهتر است هر ۳ تا ۵ سال این قطعه مصرفی را تعویض نمایید.
• لاستیک و تایر
تنها نقطه اتصال خودرو با سطح زمین، لاستیک ها هستند. بنابراین تعویض به موقع آن ها اهمیت بسیار زیادی در ایمنی و حفظ جان سرنشینان دارد. این قطعه مصرفی از لایه های استیل، کائوچو و پشم طبیعی ساخته شده است. به همین دلیل مقاومت بالایی دارند.

وظیفه لاستیک خودرو تحمل حرارت تا ۶۰ درجه و حمل بار، انتقال، گشتاور و رانش است. این قطعه مصرفی موجب بهبود چسبندگی و هندلینگ خودرو می گردد. لاستیک خودرو قطعه ای حساس و مهم است که باید بعد از طی حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود. حتی اگر آج تایر تقریبا سالم بود باید آن را با قطعه جدید جایگزین کرد تا خطر ترکیدگی در سرعت‌های بالا به حداقل برسد و حوادث ناگوار برای سرنشینان پیش نیاید.

• شمع خودرو
شمع خودرو یکی از قطعات اساسی آن است که با وجود اندازه کوچک، کارهای بزرگی انجام می‌دهد. محل قرارگیری شمع در قسمت بالای محفظه احتراق و سیلندر ماشین است. این قطعه نقش مهمی در عملیات جرقه زنی محفظه احتراق خودرو ایفا می‌کند. عملکرد آن باعث انفجار ترکیب سوخت و هوا می‌شود. نتیجه این فرایند، به حرکت درآمدن خودرو است.

با گذشت زمان این قطعه کیفیت خود را از دست می‌دهد. این امر بر راندمان پیشرانه، مصرف سوخت و قدرت تولید تاثیر مستقیم دارد. بنابراین باید شمع خودرو را بین ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر تعویض نمود تا موتور به نحو مطلوب کارکرد خود را ادامه دهد. از علائم خرابی شمع خودرو می‌توان لرزش موتور، ناک زدن، کاهش شتاب و ... را نام برد.

https://silverbookco.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۸:۱۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)