admin admin .

admin

گفتار درمانی برای کودکان

طریق صحبت کردن و بازی کردن و استفاده از کتاب، تصویر کردن اشیاء دیگر به عنوان بخشی از مداخله زبانی برای کمک به تحریک رشد زبان صداها و هجاهای صحیح را برای کودک در حین بازی متناسب با سن خود مدل کند تا به کودک یاد دهد که چگونه صداهای خاصی تولید کند. گفتار درمانی در شرق تهران به کودکان کمک می کند تا خدمات گفتار درمانی به بهترین وجه با سطح رشد آنها تناسب داشته باشد. درمان ممکن است از طریق مشاوره، درمان مستقیم و یا آموزش خانواده ارائه شود.

گفتار درمانگر چه کسی است؟
آسیب شناسان گفتار زبان که اغلب گفتاردرمانگر نامیده می شوند، در مطالعه ارتباطات انسانی، توسعه آن و اختلالات آن آموزش دیده اند. گفتاردرمانگرها مهارت های گفتار، زبان، شناختی-ارتباطی و مهارت های شفاهی، تغذیه، بلع را ارزیابی می کنند. این موضوع به آنها امکان می دهد مشکل و بهترین راه برای درمان آن را شناسایی کنند.

دستیار گفتار چه کسی است؟
در گفتار درمانی، یک دستیار گفتار با کودک تک به تک، در یک گروه کوچک یا در کلاس درس کار می کند تا بر مشکلات غلبه کند.
گفتار درمانگران در چه زمینه ای به کودکان کمک می کنند
آسیب شناسان گفتار در زمینه های زیر به کودکان خردسال و خانواده هایشان خدمات ارزیابی، درمان و مشاوره ارائه می دهند:
تولید و بیان صدای گفتار: چگونه کودک صداها و کلمات را تلفظ کند.
زبان: چگونه یک کودک زبان گفتاری را درک می کند و همچنین ایده های خود را برای دیگران بیان کند.
توانایی شنیداری: توسعه مهارت های شنیداری و گفتاری برای کودکان کم شنوایی
رزونانس و اختلالات صدا: تفاوت در نحوه صدای کودک
دیسفاژی کودکان: اختلالات تغذیه و بلع

اختلالات گفتار چیست؟
اختلال گفتار به مشکل در تولید صدا اشاره می کند. اختلالات گفتاری عبارتند از:
اختلالات بیانی: اینها مشکلات ایجاد صدا در هجاها یا گفتن کلمات نادرست به حدی است که شنوندگان نمی توانند آنچه را که گفته می شود درک کنند.
اختلالات روانی: اینها شامل مشکلاتی مانند لکنت است که در آن جریان گفتار با توقف های غیرمعمول، تکرارهای جزئی کلمه یا طولانی شدن صداها و هجاها قطع می شود.
رزونانس یا اختلالات صدا: اینها مشکلاتی در زیر و بم، حجم یا کیفیت صدا هستند که حواس شنوندگان را از آنچه گفته می شود منحرف می کند. این نوع اختلالات همچنین ممکن است هنگام صحبت کردن کودک باعث درد یا ناراحتی شود.

اختلالات زبان چیست؟
اختلال زبان به مشکل در درک یا کنار هم قرار دادن کلمات برای انتقال ایده ها اشاره دارد. اختلالات زبانی می تواند دریافتی یا بیانی باشد.
اختلالات دریافتی: مشکلاتی در درک یا پردازش زبان هستند.
اختلالات بیانی: مشکلاتی در کنار هم قرار دادن کلمات، داشتن دایره لغات محدود یا ناتوانی در استفاده از زبان به روشی مناسب اجتماعی است.
اختلالات شناختی ارتباطی مشکلاتی در مهارت های ارتباطی است که شامل حافظه، توجه، ادراک، سازماندهی، تنظیم و حل مسئله می شود.

اختلالات تغذیه دهانی چیست؟
اختلالات تغذیه دهانی اختلالاتی در نحوه غذا خوردن یا آشامیدن فرد است. آن ها شامل مشکلات جویدن و بلع، سرفه، بند آوردن دهان، و امتناع از غذاها هستند.
خدمات گفتار درمانی
گفتار و زبان
برنامه های درمانی به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای رشدی فردی هر کودک را در یک محیط بازی و عملکردی برآورده کنند. گفتار درمانگران از کودکان دارای تأخیر زبانی، اختلالات زبانی، اوتیسم، کم شنوایی، اختلالات صدای گفتار (مانند تأخیر در بیان، اختلالات واج شناختی، دیسپراکسی)، اختلالات رزونانس و مشکلات ارتباط اجتماعی حمایت می کنند.
توانبخشی شنیداری
توانبخشی شنیداری نوع خاصی از درمان برای کودکان کم شنوایی است. این درمان روی بهبود توانایی کودک در شنیدن صداها و گفتار و استفاده از گفتار برای بیان خود کار می کند.
اختلالات رزونانس، شکاف لب و کام
اگر صدای کودک “بیش از حد بینی” به نظر برسد یا “صدا از بینی خارج شود” ممکن است اختلال رزونانسی وجود داشته باشد. این تفاوت ها در صدای کودک ممکن است به دلیل مشکلات آناتومی باشد. اختلالات رزونانس می تواند با شکاف کام و برخی از سندرم ها همراه باشد.
دیسفاژی کودکان
آسیب شناسان گفتار زبان با آموزش تخصصی در زمینه اختلالات تغذیه و بلع به نوزادان و کودکان خردسال هم در بیمارستان و هم در کلینیک سرپایی خدمت می کنند. متخصصان تغذیه ارزیابی بالینی تغذیه و تغذیه درمانی را برای کمک به مهارت های قبل از تغذیه و انتقال به تغذیه خوراکی، بهبود کنترل دهانی-حرکتی برای خوردن و آشامیدن و به حداکثر رساندن ایمنی تغذیه و بلع ارائه می دهند.
راهبردهای گفتار درمانی
درمانگران از راهبردهای مختلفی استفاده می کنند، از جمله:
فعالیت های مداخله زبانی: دستیار گفتار با بازی و صحبت کردن، استفاده از تصاویر، کتاب ها، اشیاء یا رویدادهای جاری برای تحریک رشد زبان، با کودک تعامل می کند. درمانگر ممکن است واژگان و دستور زبان صحیح را مدلسازی کند و از تمرینات تکراری برای ایجاد مهارت های زبانی استفاده کند.
بیان درمانی: تمرینات بیان یا تولید صدا شامل این می شود که مدل درمانگر صداها و هجاها را در کلمات و جملات برای کودک، اغلب در حین فعالیت های بازی، تصحیح کند. سطح بازی متناسب با سن و مرتبط با نیازهای خاص کودک است. درمانگر به کودک نشان می دهد که چگونه صداهای خاصی را تولید کند و ممکن است نحوه حرکت زبان را برای ایجاد صداهای خاص نشان دهد.
درمان دهانی حرکتی، تغذیه و بلع: درمانگر ممکن است از انواع تمرینات دهانی از جمله ماساژ صورت و تمرینات مختلف زبان، لب و فک – برای تقویت عضلات دهان برای خوردن، نوشیدن و بلع استفاده کند. درمانگر همچنین ممکن است بافت ها و دماهای مختلف غذا را برای افزایش آگاهی دهانی کودک در هنگام غذا خوردن و بلع معرفی کند


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۰:۲۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)