admin admin .

admin

علل گلودرد کودکان

و تجویز آنتی بیوتیک ها برای این افراد لازم می باشد و بدانید که از بین باکتری هایی که خیلی برای تشخیص پزشکان اطفال مهم است استرپتوکوک هست که پزشک باید آن را تشخیص داده و درمان کند اما چرا این باکتری اهمیت دارد ؟

 


برای اینکه ممکن است  باکتری بین 2 درصد از کودکان که در صد خیلی بالایی هم نیست  ،   موجب عارضه ای به نام روماتیسم قلبی شود و این گاهی می تواند صدمات غیر قابل ترمیم به قلب و دریچه قلب را وارد کند که در خیلی از کشورها با تشخیص درست و درمان مناسب ، روماتیسم قلبی  تا 75 درصد  کاهش پیدا کرده  است اما  به هر حال در برخی از کشورها  هنوز روماتیسم قلبی وجود دارد پس باید به فکر آن باشیم.

 


کدام علت گلودرد شایع تر است ؟

اما به آماری که در مقدمه بیان کردیم برگردیم چیزی حدود 80 تا 70درصد مراجعین به مراکز پزشکی اطفال در سرما به دلیل  عفونت تنفسی فوقانی می باشد و چیزی حدود 70 در صد آن گلودردهای ویروسی است و اما برای پزشکان اطفال این مهم است که بتوانند بین گلو درد های ویرویسی و چرکی تفاوت قائل شوند . تنها بین 5 تا 30 درصد بسته به جامعه ، اپیدمیک مکان خاص  و سن فرد که متغیر است می تواند دلیل باکتریال داشته  باشد . توصیه ما به پدر و مادر ها این است که اگر کودک در سنی قرار دارد که می تواند  گلو درد خود را بیان کند یعنی 6 ، 7 سال به بالا (که سنی است که می تواند گلودرد چرکی باشد) حتما به پزشک مراجعه کنند زیرا تنها متخصص می تواند تشخیص بدهد که درد ، مشکوک به ویروسی یا چرکی است و آیا نیاز به درمان خاصی دارد یا خیر .

آیا اشتباه در تشخیص گلو درد ویروسی یا باکتریال در کودکان می تواند خطرناک باشد ؟

شما به آمار 80 درصدی مراجعه کنندگانی که گلو درد ویروسی دارند و نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارند توجه کنید و فکر کنید  اگر تمام موارد بخواهند آنتی بیوتیک و یا چرک خشک کن مصرف کنند پس ما در مواردی که هیچ فایده ایی برای کودک ندارد دارویی می دهیم که می تواند به خود بیمار صدمه بزند .این صدمه نه فقط به خاطر عوارض  چرک خشکن است بلکه می تواند یک سری میکروب های مفید بدن را که در بسیاری از عفونت ها مورد توجه قرار می گیرد را با آنتی بیوتیک از بین ببرد . بنابراین دفاع بدن را در برابر ویروس ها و یا باکتری های مهاجم که یک دفاع طبیعی بدن است را  از بین خواهد برد. اضافه بر این می تواند یک سری میکروب های مقاوم را ایجاد کند که بعدا مشکل آنتی بیوتیک ها و مقاومت بدن و مصرف بیش از حد آنها به وجود می آید .

 


هر آنتی بیتویکی که وارد بازار می شود شاید  چیزی حدود 15 سال زمان می برد که از طرح اولیه و مرحله تحقیقات بعد به بازار برسد . بنابراین این کار به سرعت انجام نمی شود اما در مقابل سرعت ایجاد مقاومت در میکروب ها با آنتی بیوتیک بسیار بالا است .

مسئله این است که آنتی بیوتیک تمام موارد کودک را خوب نمی کند بلکه آن بیماری خود به خود خوب می شود کار میکروب های مفید بدن  که در بالا ذکر کردیم  این است که بدن را در برابر میکروب ها ی مهاجم و یا ویروس ها حفظ کند و در واقع خود کودک از مصرف آنتی بیوتیک ها سودی نخواهد برد .مگر واقعا تشخیص داده شود که گلو درد چرکی بوده است  پس نمی توان گفت در تمام موارد گلو درد باید آنتی بیوتیک بدهیم و یا در تمام موارد نباید آنتی بیوتیک بدهیم بلکه مسلما با علامت های خاص و یا آزمایش ها باید این تشخیص را داد . در رابطه با آزمایش می توان گفت کشت یا رپید تست می تواند در این موارد کمک کند که میکروب خاص به خصوص ویروس استرپتوکوک وجود دارد یا خیر اما با توجه به این که اکثرا این آزمایش ها را در دسترس ندارند باید چه کار کنیم ؟

 


تشخیص علت گلو درد کودکان

باید به علائم ، سن و اپیدیمی آن منطقه کمک بگیریم در سنین پایین تر خود ما  بادی تشخیص بدهیم . در ابتدا می بینیم که گلو و لوزه ها قرمز است و معمولا روی لوزه ها نقطه های سفید دیده می شود و اما  معمولا گلو درد چرکی استرپتوکوک همراه با عفونت چشم ،اسهال، ابریزش و سرفه  ها همراه نیست و بیشتر این ها علامت یک عفونت ویروسی است. سن در این تشخیص بسیار مهم است  بیشتر عفونت های چرکی بین سنین 3 تا 25 سال  است  و در سنین زیر سه سال جز در موارد استثنا خیلی به عفونت چرکی نمی پردازیم و اما برعکس اگر در کنار این قرمزی گلو و لوزه  و یا پرده سفید رنگ (اگزودا ) همراه با تب ناگهانی بالا  و غدد لنفاوی متورم  دیده شده باشد تشخیص بیشتر به سمت باکتریال خواهد رفت  و بهتر است که درمان سریع توسط متخصص اطفال آغاز شود.

 


برخی از والدین با توجه به تجربه خودشان درمان هایی را آغاز می کنند . برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها هستند که بهتر است تشخیص آنها را به عهده پزشک بگذاریم چرا ؟ علاوه بر عوارضی که در بالا ذکر کردیم مهم ترین نکته این است زمانی که شما به کودک آنتی بیوتیک می دهید چه علت گلو درد ویروسی باشد یا باکتریال تشخیص بیماری را مشکل کنید و پزشک دیگر نمی تواند روی علائم بعدی قضاوت کند و پزشکان مجبور می شوند مصرف آنتی بیوتیک را شاید هم نا به جا ادامه دهند پس تجویز دارو را به عهده پزشک بسپارید .

در خواست والدین : می خواهیم گلو درد بچمون زود خوب بشه ، چی کار کنیم ؟

اقداماتی که والدین باید انجام دهند

اما بر خی از کارها را خود والدین هم می توانند انجام دهند . اگر بچه ها در سنینی هستند که می توانند آب نمک قرقره کنند این کار را انجام دهید و کودکان بالای سه سال می توانند از آبنبات های مخصوص گلو درد استفاده کنند و همچنین نوشیدنی های گرم به خصوص همراه با عسل طبیعی بسیار موثر واقع خواهند شد برخی از غذاها که تحریک کننده هستند مانند ترشی ها ، غذاهای ادویه دار را مصرف نکنند و نوشدینی های سرد را تا حد امکان کم کنند  . در نهایت می توانند این دوره را کاهش دهند.

 


زود خوب شدن دو حالت دارد

اینکه علائم زودتر خوب شوند  یا اینکه بیماری از بین برود . در رابطه با علائم ،موارد بالا می توانند علامت ها را تسکین بدهند ولی بیماری معمولا یک سیری دارد که این سیر باید طی شود که اگر چه در موارد چرکی با تجویر چرک خشک کن دوره بیماری کوتاه خواهد شد و دوره انتقال پذیری و واگیری کم می شود ولی در مورد ویروس های این  فاکتور را نداریم و بنابراین دوره بیماری باید طی شود زیرا درمان خاصی وجود ندارد جز در موارد ویروس های خاص مانند آنفولانزا که باید زیر نظر پزشک باشد .چیزی که بسیار هم شایع هست همین سرما خوردگی های کوتاه مدت است که به جز موارد کمک کننده ذکر شده درمان خاص دیگری ندارد و آنتی بیوتیک ها هیچ کمی نمی توانند بکنند  و تنها باید سیر بیمای طی شود  و بهداشت فردی در این موارد رعایت شود  تا به کودکان دیگر انتقال داده نشود .

 


به کودکان یاد بدهیم

 


دست های خود را به خصوص وقتی در معرض ترشحات تنفسی قرار گرفته اند سریعا بشوریند

هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان را برای جلوگیری از پخش ترشحات بگیرند

تماس صورت به صورت نداشته باشند .

درمان گلو درد کودکان تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند ؟

پدر و مادرها بعد از کم شدن علائم ممکن است داروها را قطع کنند . اگر تشخیص پزشک گلو دردهای چرکی باشد و آنتی بیتویک ها تجویز شده باشند. حتما باید آنتی بیوتیک ها  که می توانند تزریقی و یا خوراکی باشند مصرف شوند و دوره شروع اثر کوتاه هست و بیمار بهبود پیدا می کند . اگر پزشک تشخیص داد به کودکان پنی سیلین بزنند چون عارضه حساسیت در این تجویز مطرح است باید در یک مرکز درمانی معتبر تزریق انجام شود . و کودکانی که از آمپول ترس زیادی دارند آنتی بیوتیک های خوراکی مناسب ترند که زمان اثر گذاری آنها طولانی تر و یا تا ده روز است که معمولا بعد یک تا دو روز علائم بهبود پیدا می کنند اما برای از بین رفتن بیماری همان طور که پزشک اطفال توصیه کرده اند باید عمل کنید.

منبع : https://armaghan-clinic.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۶:۴۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)